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Muy buenas,
He enviado un correo a Sterling y me han contestado muy ràpidamente, a ver qué os parece lo que dice…
Pregunta:
Dear Sirs,
For years ago I had a Sterling AB12130 installed on my sailboat with which I charge the engine battery (200 Ah AGM) and the service battery (110 Ah AGM) all at 12 V.
Now I want to change the service battery to a LiFePo4 12 v. 300 Ah.
My question is, can the Sterling AB12130 charge the AGM engine battery and the LiFePo4 service battery?
Thanks,
Miquel
Respuesta de Sterling:
Hello,
Regarding charging voltages, there is no problem charging an AGM battery starter battery and a lithium house battery. So, technically this is absolutely fine.
My only concern when using an AB12130 with LiFePO4 is that your alternator shall get very hot and shall reduce the life span of it.
You would be better put the alternator directly onto the starter battery, then using a DC DC charger to charge up the LiFePO4.
Regards
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Buenas,
He pedido más explicaciones a Sterling.
Por lo que entiendo el Sterling no limitarà la corriente de forma que si la LiFePo4 pide 100 Ah. el alternador irá a tope… y si la batería pide más de lo que puede dar el alternador? lo que no se es hasta qué punto esto puede dañar el alternador…o si desde los BMS bluetooth se puede limitar los Ah de carga máxima…
Os pongo la pregunta i la respuesta que me han dado:
Pregunta:
Thank you very much for your quick response.
I have a second question.
If the Sterling AB12130 charges the 300 Ah LiFePo4 battery, how many Ah will it draw from the alternator?
In the Sterling can you configure and limit the maximum current delivered to the battery?
Thanks,
Miquel
Respuesta:
Hi Miquel,
The AB12130 can not govern the current limit. It shall be your alternator that is the current limit.
So, in this case it shall be what your alternator is rated to.
The amps consumed by the battery shall be down to multiple factors. Voltage, rpm at engine etc..
Maximum current shall be alternator current.
Regards
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No han descubierto nada nuevo que no sepamos.
Lo que hay que tener en cuenta es la potencia del alternador al que se conecte el dc-dc, sea de la marca que sea, y si es necesario, cambiarlo por uno de mayor potencia.
Saludos de EIEN
(Última modificación: 28-08-2024, 12:17 PM por
eien. Edited 1 time in total.)
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Pues el Sterling, igual, solo que es de 80/130A, y si tu alternador lo aguanta, ya está.
Que hablen los electrónicos!!
Saludos de EIEN
(Última modificación: 23-07-2024, 01:04 PM por
eien. Edited 1 time in total.)